matematiklyftet

I min kommun läser alla grundskollärare just nu matematiklyftet. Jag missar detta, men idag bestämde jag mig för att läsa ikapp de andra. Jag har dock inte hunnit läsa allt på en dag. Men är på moment 4 nu. Jag fastnade lite på = och “inte lika med” då det är precis det som vi börjar med i matteboken nu. Det blev aktuellt på ett sätt som kändes väldigt bra.  Jag har ofta stött på elever som inte förstår meningen med =. Det tror att det betyder “blir” och är symbolen för att man ska skriva t svar. Så flera har svarat 9 på 3+2 = 4+_  . De har tänkt  3+2+4= 9. Då märker man att de ännu inte förstått vad = betyder. Så nu har jag en del övningar som jag ska använda med klassen. Just idag är jag hemma och vabbar en sjuk son. Men han klarar mycket själv så jag får lite tid för att plugga och mattelyfta mig.

Det känns bra att plugga och inte komma efter. Man vet aldrig hur det blir nästa år, om det kommer något mattelyft då eller om det blir något annat. Men det är skönt att hänga med lite i vad de andra pratar om. Detsamma gäller BFL ( Bedömning för lärande) där de andra gått fortbildningar i 2 år nu och jag bara varit på 2 föreläsningar. Men jag händer med rätt bra ändå då det inte är några superstora nyheter. Men det är synd när man vikar som jag gör att man missar så mycket fortbildning och kommer efter de andra. Det är svårt att komma ifatt på egen hand.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *