metod

Just nu sitter jag och läser boken L som i läsa, M som i metod.

Den handlar om olika lärare som berättar om den metod som de använder i klassrummet när det kommer till läsundervisning. Det finns ju några att välja mellan: ASL, LTG, TIL; Witting, Rydaholm, Top-down, Bottom- up, LTUG, Listiga räven, Kiwi….

Men det är intressant och jag får lite nya tankar och idéer som jag känner att jag kan plocka in i min egen undervisning. För min egen del så tror jag på att blanda. Plocka det bästa och det som man tror på själv. Oavsett metod så är det läraren och dennes engagemang som är det viktigaste.  Om läraren inte tror på sin metod, så kommer inte barnen att lyckas heller.
Problemet om läraren bara använder en enstaka metod är att den kanske inte passar alla barn. Som Mats Myrberg skriver i boken " Majoriteten av lärarna blandar metoderna friskt. Men det finna grupper som ägnat sig åt extremvarianterna. Intressant är att detta nästan inte förklarade någonting av barnens läsförståelse i skolan. Det gällde även dem som tillämpade extremvarianter. Därför är det farligt att sprida missionerande budskap kring metoder” (s 105)

Även han påpekar vikten av högläsning. Läs mer här!

En bild på Mats Myrberg från sidan fof.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *