plan B

Häromdagen genomförde jag och skolpsykologen ett plan B samtal med en elev i klassen. Jag tror att det blev hyfsat enligt Greens modell. Vi kunde dock ha befunnit oss längre i empatifasen. Men jag tro det var ok för att vara första gången. Det var lite pirrigt och vi var beredda på att det kanske inte alls går om eleven är i “fel” humör eller om något varit väldigt dåligt så kan det bli en negativ upplevelse. Men jag tycker att det gick bra och psykologen uttryckte också att han var nöjd.

Här är en länk till arbetsmaterialet på svenska. Där finns både Alsup och plan B beskrivet och med blanketter att fylla i så man kan skriva ut och ha framför sig.

Det finns så många olika sätt att bemöta elever som har problem. Men med tanken att “barn som kan uppföra sig gör det” så fångar man in många. Det finns fler elever i min klass som jag skulle vilja testa detta på. Men det svåra är när andra vuxna i omgivningen inte tror på det och ger andra budskap så kan det bli ännu värre för eleven. Vem ska man lyssna på och hur ska man veta vad som är ok och inte när man får olika budskap?! Det är viktigt att vi vuxna i barnens omgivning ger tydliga direktiv och är hyfsat samspelta med varandra.

2 kommentarer till plan B

  • Emelie Niord skriver:

    Hej! Jag håller precis på att läsa vilse i skolan då jag har en ”jobbig” snart 8 årig pojke. Om man skulle vilja att skolan testar alsup hur gör man då? Och vad gör man om skolan inte vill det?/ Emelie

    • pernilla skriver:

      Hej
      Det är ett intressant dilemma. Jag anser att det är elevens rättighet att få chansen att få blir rätt bemött. Lite som Green skriver i sina böcker, om man har provat en sak och det inte fungerar- varför fortsätta med det. Barn som kan uppföra sig gör det, annars behöver de hjälp.
      sidan finns det blanketterna för att genomföra en plan B(där är det bra om flera är med så man kan diskutera) och sedan en ALSUP.
      Hoppas du hittar något läsvärt och lycka till!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *