Månadsarkiv: oktober 2014

språkstörning

Vissa dagar är man bara helt slut… men på ett positivt sätt.  Idag var vi på superbra föreläsningar hela dagen om språkstörning. Det var logoped, psykolog och slutligen en mamma och son(som hade en grav språkstörning). Det var de sistnämnda som gjorde hela dagen. Som de har kämpat för att få den hjälp han behövde. Det var ofta inte så komplicerade saker, men anteckningar från läraren och en planering på vad som skulle gås igenom. En resursperson som kunde stötta och sedan göra muntliga prov. Han kunde än idag knappt läsa och skriva, men hade gått ut handelshögskolan med nästan högsta betyg. Så det går om man vill, och går det inte så försöker man igen.

Det är intressant och så gripande när man får höra hur andra gjort. Men det var jobbigt. Det väcks en massa tankar om hur vi jobbar och hur man skulle vilja jobba.

logos

Det är rätt intressant att testa sina egna barn på olika sätt. Mina har fått göra diverse olika tester då jag läst till speciallärare. Nu idag har jag suttit med sonen, 9 år, och testat Logos. Jag gick den utbildningen för någon månad sedan och programmet har strulat så jag har inte kommit igång med att prova det själv. Men idag lyckades jag testa honom här hemma. Det har hittills gått rätt bra. Men det ska bli skoj att se hur resultatet blir och vad jag kan göra för analys av detta. Det ska nämligen lämnas in en analys och tankar kring ett test för att få certifikatet på kursen.  Jag hoppas kunna göra det snart så det blir klart.  Det svåra är ju inte att genomföra testerna utan att klura ut vad man kan dra för slutsatser och vilka rekommendationer man ska ge.

samtal

Nu har jag haft mitt utvecklingssamtal med min rektor. Det gick bra. Han tycker att jag gjort ett bra jobb och att mina tankar och visioner för vad som är en bra värdegrund och hur vi ska jobba framåt på skolan är vettiga. Det känns alltid skönt, även om jag inte var så orolig för detta. Det är skönt att ha en rektor med en bra elevsyn och bra värderingar och som man kan bolla tankar och idéer med.

läslyftet

Nu är det dags att kolla in läslyftet som regeringen startar upp. Det har ju varit mattelyft under nåt års tid, men nu äntligen är det läsningens tur! . Det som finns upplagt ingår i en utprövningsomgång och kan komma att förändras, säger de.

Läs- och skrivportalen omfattar olika skolformer och alla årskurser. Grundskolans moduler behandlar än så länge enbart Samtal om Text.

Varje modul innehåller fyra olika  moment, A – D. Moment A omfattar en film och en text. Moment B handlar om kollegialt lärande med diskussioner kring film och text. Moment C uppmanar oss att göra det vi planerade i moment B, dvs. prova att genomföra olika aktiviteter i vår undervisning, samt reflektera över erfarenheterna från moment B. Moment D  är en sammanfattning och uppföljning av vad som gjorts och provats i modulen.

Det kommer att bli intressant att följa vad som blir av detta. Om det bli lika omfattande som mattelyftet eller om energin har tagit slut. Då det är så otroligt viktigt så hoppas jag verkligen att det blir minst lika bra.

lönekriterier mm

Nu är det snart dags för utvecklingssamtal. Då ska det funderas kring våra arbetsuppgifter och vad vi vill utveckla. Det här är ena sidan av de kriterier som vi har i kommunen. Den punkt jag själv tycker att jag kan förbättra är att professionellt avgränsa sig och utvärdera min egen verksamhet. Det kanske beror på att jag är rätt ny också. Jag vet inte om jag gör rätt eller är ute och cyklar. Men jag upplever att jag arbetar förebyggande, samarbetar och möter eleverna på deras nivå. Då jag sitter med i EHT och har nära samarbete både med lärare och rektor samt eht så känner jag att jag har fokus på eleverna i behov av stöd. Ett professionellt samtal kan jag säkert bli bättre på då jag inte haft så många sådana sedan jag blev anställd. Man kan ju alltid bli bättre och då jag nu gått kurs i både språkstörning, snart blir det Samba och även logos har jag klarat av så borde lönen gå upp något tycker jag.

 

image