Månadsarkiv: augusti 2014

undervisning

Igår var det jobb…sista dagen innan eleverna kommer, mkt tjat från lärare om vad jag ska göra och hur mitt schema ska se ut. Jag vet inte än. Och kommer inte att veta den första tiden heller. Likaså för de som jobbar som speciallärare. Det betyder ju inte att man är arbetslös utan det finns andra saker att göra. Men jag blir så less på vissa lärare som verkar tro att de inte behöver ändra något alls i undervisningen. Det är bara eleverna som behöver ändra på sig. Så funkar det inte och det finns så tydliga direktiv på hur det ska vara. Men samtidigt förstår jag dem då det är ett jobb att ändra/anpassa sin undervisning. Det kräver mer än att alla "slår upp s 54 i boken".

Det är så viktigt att lärare får stöd och hjälp med att anpassa sin undervisning. Forskning visar att eleverna kommer så mycket längre då. Det säger ju sig själv, om man får hjälp där man är så kommer man längre än om man får hjälp med saker som är långt ovanför ens huvud.

Vi har tagit fram dokument om extra anpassningar där lärarna bara kryssar i vad de gör. Det finns flera alternativ  så att de inte ska behöva klura ut vad som kan passa att göra. Vissa älskar det dokumentet, vissa verkar bara tycka att det är jobbigt. Så är det säkert, men jag hoppas att jag kan stötta dem så att alla elever får det så bra det går.

Presentation

 

Under sommaren, då vi börjat jobba, men innan lärarna kommit tillbaka fick jag och en kollega i uppdrag att fixa en presentation av de nya riktlinjerna för åtgärdsprogram, extra anpassningar och särskilt stöd. Idag hade vi vår presentation, och det gick bra. Men visst var det pirrigt att stå inför 50 pers och prata. Det som skiljer är att extra anpassningar är sådant som ska lösas inom den ordinarie undervisningens ramar. Tex, strukturstöd, extra genomgång, anpassat material, längre tid vid prov, sekreterarhjälp mm.

Särskilt stöd, som man kan ansöka om hos rektor då de extra anpassningarna inte räcker, innebär mer omfattande och längre åtgärder som inte ryms inom undervisningen. Tex särskilt undervisningsgrupp, resurspedagog, anpassad studiegång.

Det var tur att vi spec ped och rektorer hade fått gå på en föreläsning i våras om detta och fick ett kompendium med ltie mer fakta och förklarande texter då skolverkets språk kan blir lite väl krångligt ibland.

Läsförståelsestrategier

På måndag ska jag och min kollega hålla i en inspirationsstund om läsförståelsestrategier. Det känns rätt ok, men det är klart att det är pirrigt. Tänk om man inte inspirerar någon?! Det kommer att bli en del bakgrundsprat om RT, CORI, TSI och QtA och sedan genomgång av Spådamen, Reportern, Detektiven, Konstnären och Cowboyen. Slutligen ska jag prata lite om hur jag jobbat. Det blir säkert bra, men just nu känns det pirrigt.