Månadsarkiv: april 2014

ELK

Nu har boken kommit. Som jag har väntat ( och säkert många andra med mig). Men nu är den här.

En läsande klass. En handbok och inspirationsmaterial för att arbeta med läsförståelsestrategier. Jag tror att jag har pratat rätt mycket om det, men det är så viktigt. Även i min uppsats kunde jag se hur många lärare som inte ägnade sig åt detta utan trodde att elevernas läsförståelse gick av sig själv.  Bara de lär sig läsa så kommer förståelsen av sig själv. Det är fortfarande ett allmänt sätt att se på det hela. Men nu hoppas jag på förändring bland lärarleden.

jobbar på

Jag har inte prioriterat att uppdatera bloggen. Jag jobbar på som specialpedagog. Det har varit fullt upp, saknats aktuella åtgärdsprogram. Så det var det första jag tog tag i. Men det saknades mallar, inte bara i åp utan i pedagogisk kartläggning också. Nästa projekt. Det fanns ingen i kommunen så leta, fråga, maila och bestämma vilken som verkade vettig.

Nu har jag börjat styra upp. Men det är mycket nytt. Rutiner vid överlämningar till gymnasiet, blanketter som ska fyllas i, vad som ska finnas med och inte. Elevsamtal och möten och arbetslag med samtal kring elever och annat.

Dagarna rullar på.