Månadsarkiv: augusti 2013

hösttermin

Så var sommarlovet snart till ända och det är dags att krypa tillbaka till vardagen, pluggande och jobbande.

Jag har fått ett jobb på 50% som lärare (tyvärr inte speciallärare) på en friskola i grannkommunen. Det känns ok. Det är väldigt svårt att få jobb inom kommunen då jag inte är inlasad och det inte finns några längre vik lediga. Det har varit mycket nerdragningar och omplaceringar, så jag hoppas få något efter jul då jag är färdig.

När det gäller studierna så har jag börjat spåna på uppsats. Jag har pluggat och läst och skrivit nu i flera dagar så jag är helt trött. Eftersom jag inte har helt klart för mig vad min uppsats ska handla om så svävar man omkring lite och hittar lite här och lite där. När jag väl har ett tydligt syfte och en avsmalning så kommer det att bli lättare att begränsa sig och koncentrera sig på just det ämnet.
Men det går framåt. Jag har hittat en ungefärlig inriktning och ett syfte, som behöver finslipas, men som duger för nu.  Jag har kommit fram till att något omkring ämnet läsförståelse och läsförståelsestrategier intresserar mig mycket. Det har jag med mig från Nyköping där vi arbetade väldigt mycket kring läsning. Så det känns som “hemma” fast jag ändå lär mig nytt.

IMAG2059

Här är 2 stycken böcker som jag håller på att läsa just nu.

Att undervisa i läsförståelse av Barbro Westlund
Läsförståelse genom strukturerade textsamtal – för barn som behöver särskilt stöd av Monica Reichenberg & Ingvar Lundberg

Båda är mycket bra och informativa kring ämnet läsförståelse.