Månadsarkiv: juli 2013

sommarlov

Nu blir det glest mellan inläggen. Det beror på att jag till fullo njuter av sommaren och allt vad det innebär. Idag har jag dock åter kommit tillbaka till verkligheten då mannen tog barnen och åkte bort. Jag har suttit i flera timmar nu och klurat på uppsatsämne, syfte, frågeställningar, rubriker mm.

Jag har kommit en bit på vägen och skrivit lite bakgrund mm, men jag vet inte om detta blir det slutliga resultatet. Det beror på vad och om jag får något jobb i höst. Jag har sökt allt som kommit ut, både som speciallärare och grundskollärare.  Då ansökningstiden är slut i slutet av juli så håller jag tummarna att det blir något trevligt som passar mig.

Men tills vidare känner jag mig nöjd med att jag har startat och kommit en liten bit på väg. Förhoppningsvis kan jag använda det jag skrivit nu idag även om jag byter vinkling lite på mitt arbete.

boktips

Jag läser just nu

Ross W. Greene beskriver hur man med empati och ett kognitivt, humanistiskt förhållningssätt kan hjälpa ”explosiva” barn och ungdomar att hantera sitt beteende. Att förstå dessa barn och ungdomar som ofta kallas stökiga, struliga, ouppmärksamma, utmanande och krävande – för att nu nämna några av de epitet de belastas med – är oerhört viktigt för att vi som lärare och föräldrar ska kunna hjälpa dem att fungera väl i både skolan och senare i vuxenlivet. Den samarbetsbaserade problemlösningsmodellen (CPS) beskrev Greene i sin första bok Explosiva barn. Nu visar han praktiskt hur man går till väga och hur modellens tre steg – empati, definition och inbjudan – skapar förutsättningar att uppnå ett lyckat resultat.