Månadsarkiv: juni 2013

boktips

Just nu läser jag en hel massa böcker. Det blir så då jag själv kan välja litteratur då kurserna är avklarade. Jag har fastnat på temat ADHD, dyslexi och arbetsminne. Den bok jag läser just nu heter “Den lärande hjärnan” och är skriven av Torkel Klingberg. Jag har ännu inte hunnit så långt, men jag har hittat intressant material och fakta.

Klingberg går igenom hur hjärnans minne är uppbyggt, och han kopplar den kunskapen till dyslexi, dyskalkyli och andra inlärningssvårigheter.
Problemet är ofta hjärnans arbetsminne, det vill säga, hur mycket information barnet kan hantera på en gång (det finns också ett svagare samband mellan arbetsminne och adhd). Klingberg urskiljer tre möjligheter för att hjälpa barn med svagt arbetsminne:

Att avlasta barnets arbetsminne, genom tydliga instruktioner och ostörd miljö.

 

Det finns en artikel som DN skrivit utifrån Klingbergs forskning och bok.

sommarlov

Nu i veckan fick jag godkänt både på min uppgift i att göra en läs- och skrivutredning och även i kursen i Uppsala.
Det känns väldigt skönt och nu har sommarlovet börjat. Inte för mig som jobbar ännu, men rent tekniskt så har jag sommarlov. Innebär det här att jag får 2 sommarlov i år?! Ler

Jag har fortfarande ingen aning kring vad som händer i höst för min del. Jag ska skriva uppsats och jag har sökt både jobb och kurser. Jag hittade en intressant kurs i Umeå kring specialpedagogik och socioemotionella svårigheter 15hp. Vi får se vad som händer, men jag söker och har valmöjligheter och det känns bra.


Just nu läser jag boken Explosiva barn av R Green. Där står om barn som har svårt att behålla lugnet utan exploderar “utan anledning” som många tycker. Men det finns alltid en anledning och den är väldigt lärorik i hur man kan agera när det är på väg att brisera( inte efteråt- då är det för sent)Den lär ut om 3 korgar, A,B och C där man genom att välja korg också väljer vilken metod man ska använda. Om det är fara för någons liv så är det korg A som gäller, om man kan förhandla så siktar man in sig på korg B och om beteendet kan ignoreras så innebär detta korg C.

sommarlov snart

Vi har under förra veckan haft föreläsningar om flerspråkighet och läs- och skrivproblematik och examinerande seminarium mm. Det har varit några riktigt bra dagar. Det känns konstigt att nu ska vi klara oss själva, det blir inga fler föreläsningar och seminarier.

Jag har skickat in de 2 examinerande uppgifterna nu. Ett till Ume och ett till Uppsala. Så nu har jag gjort klart alla studieuppgifter innan sommaren. Det känns bra. Till Umeå var det ett utlåtande av en läs- och skrivutredning som skulle skrivas och till Uppsala ett PM omkring en elev med ADHD och hur man skulle vilja jobba med den och varför.
Nu gäller det bara att hitta ett uppsatsämne att skriva om i höst. Det är inte det lättaste. Jag har ingen aning vad jag ska skriva om. Nånting med läs- och skrivsvårigheter. Men det är ett ganska stort ämne. Det svåraste är ju att korta ner så att det blir ca 30 sidor som är sagt av lärarna. 

Jag har på eget initiativ lånat några böcker som jag håller på att läsa just nu. Den ena heter Explosiva barn och den andra Den lärande hjärnan. Explosiva barn handlar om barn där det finns svårigheter med att möta motgångar och förändringar. Det kan vara en sån där bok som är bra att ha läs och plocka fram tankar från.