Månadsarkiv: april 2013

beteende och tankar

Idag har jag hunnit vara hemma i några dagar och funderat och pluggat. Det är så många tankar som rör sig i mitt huvud när det kommer till jobb och elever i behov av stöd. Jag har nån uppgift som ska vara inne på måndag så den behöver finslipas på och sedan en annan till Uppsala kursen som ska vara inne den 28e. Jag satt härom kvällen och ansökte om lite extrakurser för hösten. Eftersom jag inte vet någonting så tycker jag att ”bara” skriva uppsats under hela hösten kändes lite lite…. jag vet att jag är lite knäpp. Men när jag ändå pluggar så kan jag ju alltid läsa lite extrapoäng ”på köpet”

Får jag ett jobb ( vilket är vad jag helst hoppas på) så kan jag ju alltid tacka nej till studier. Men jag har svårt att bara sitta och rulla tummarna och vänta på att nåt sak hända. Jag vill vara aktiv i mitt liv. Så nu känns det lite bättre när jag har gjort ett val. Jag har även sökt på några tjänster som ligger ute. Jag vet inte om jag har någon chans att få dem, men där är ännu en sak på ”göra-listan” att ändra lite i CVn så det blir bra.
När uppgifterna väl är klara ska jag fortsätta läsa Bo Hejlskovs bok om Utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar och psykisk sårbarhet – om annorlunda barn. Jag har även läst hans bok Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder. Det är båda mycket bra böcker som jag tror att många skulle behöva läsa.

Jag har fått upp ögonen för hur fel man gör i vissa situationer när det kommer till affekt. Istället för att röra eller hålla fast kan det vara bättre att barnen får lugna ner sig själv. SÅ länge det inte är fara för någons “liv” typ.

Det är intressant och lärorikt att läsa om och lära sig nya saker som man trodde att man visste, men inte gjorde. Dessa kommer att köpas in av mig och finnas i bokhyllan, redo att plockas fram vid behov av påminnelse för mig!

Problem

Läser just nu en bok av Bo Hejlskov som heter Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder.
Det är väldigt intressant och jag känner att det finns mycket tänkvärt i boken. Jag har även lånat hans nyare bok som heter Utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar och psykisk sårbarhet – om annorlunda barn.

IMAG0704

 

Den mannen har många kloka åsikter. Bla citatet på bilden nedan. 

IMAG0703

Han säger även att Problemskapande beteende är beteende som skapar problem för personer i omgivningen. (sid 12 i Problemskapande beteende)

Det är så lätt att man i undervisningen ser något som man inte som personal klarar av att hantera. Man ser det som ett problem, fast för den som utför handlingen är det kanske en ventil för att klara vardagen. Det jag lär mig under den här kursen är att jag måste vidga mina vyer. Saker som jag har trott varit på ett visst sätt visar sig att det inte alls stämmer. Ibland får jag reda på att jag har gjort rätt – och det är skönt, men ibland inser jag att jag har tänkt på helt fel sätt.

En klok specialpedagog sa till mig en gång när jag, oerfaren, jobbade med ett barn som hade grav språkstörning att vad du än gör så kommer det att bli bättre. Det gör inget att det blir tokigt ibland, du gör ditt bästa och bara för eleven att få träffa dig och se att du brinner för honom/henne ger honom/henne en kick framåt.

läsning

Såg denna artikel och måste bara tipsa om den. (länk) 
Jag gillar när det i en artikel finns med konkreta tips. Det är alltid bra när man sak prata med föräldrar mm. Att kunna ge konkreta tips på vad man kan göra.

nuläge

Nu befinner vi oss i utbildningen i moment 2 av 3. Det sista momentet inleds i v 17 när nästa träff är. Det avslutande momentet innehåller utredningen kring en elev. Det är skoj att få testa lite nya test material och klura kring hur man gör utredningar. Jag har gjort en hel del sådana i mina dar, men det är skönt att höra att man gjort rätt också.

Just nu är det ju min utbildning jag siktar på att få klar. Men sedan vet jag inte om jag stannar där eller vill vidare. Det lockar inte att bli rektor eller nåt sånt. Men kanske mer bred specialutbildning. Det beror lite på var jag kommer att hamna och vad som händer framöver.
Just nu befinner jag mig i ett vakuum där jag varken vet bu eller bä. Jag har ingen aning om hur hösten ser ut, var jag kan tänkas jobba, om jag kommer jobba någonstans. Vi ska nu under våren bestämma uppsatsämne, men då jag inte vet var jag hamnar så känns det svårt att välja ämne. Det är ju en fördel om det tex finns invandrarbarn om det är kring något sådant som jag har tänkt skriva. Det vet jag ju i dagens läge inte då jag inte har en aning om var jag kan hamna.
Samtidigt så är det ju en upplyftande tanke och lite "jag har alla möjligheter i världen" känsla över det. Planerings människan i mig har det jobbigt, men den spirituella delen av mig mår bra.

textsamtal och läsförståelse

Nu under påsk har jag tagit studieledigt i några dagar. Men sedan helgen har jag hunnit avverka några böcker, bara för skoj.
IMAG0597

Boken längst till höger på bilden, läsförståelse genom strukturerade textsamtal av Reichenberg och Lundberg, var väldigt lättläst och handlade om hur man kan avvanda olika metoder för att hjälpa elever med behov av stöd.  Framförallt visar man 2 olika metoder. I båda metoderna visar läraren på strategier som sedan eleverna får jobba vidare med.  
En strategi heter RU ( Reciprok Reading) där man genom 4 figurer pratar kring texter.

Dessas figurer är Spådamen Sibylla, som förutsäger och gissar vad som kommer att hända.
Nicke Nyfiken som ställer frågor som kan börja med vad, vem, när, varför, hur och om.
Detektiven Sherlock Holmes som med sitt förstoringsglas reder ut oklarheter och skapar förståelse.
Sist ur är Cowboyen Lucky Luke som med sitt lasso ringar in det viktigaste i en text.

Den andra metoden kallas LF( Lena Franzéns metod) som går ut på att men genom att ställa 3 olika typer av frågor hittar svar i texten och ibland svar som inte står i texten, men som antyds.
typ 1 fråga är när svaret finns direkt i texten och är lätt att hitta.
Typ 2 fråga är när svaret finns i texten men är lite svårare att hitta. Eleven måste tänka efter för att hitta svaret.
Typ 3 fråga är en fråga där svaret inte står utskrivet i texten utan man måste leta efter det i sitt huvud. “På egen hand fråga” kallas Franzen det i boken.

När författarna jämfört dessa två metoder så har de kommit fram till att båda leder till ökad läsförståelse. De kunde inte säga att den ena metoden var bättre än den andra utan att det är upp till läraren.
Själv skulle jag tycka det vore skoj att testa på de båda och se vad som fungerar. Det är alltid bra att ha olika metoder när man ska samtala kring texter.
Boken i mitten på bilden Läsförståelse är skriven av just Lena Franzén och innehåller ett flertal olika texter med de olika typ-frågorna. Dessa har jag tänkt testa att använda med några elever. Så får jag senare testa de olika figurerna och själv utvärdera vad jag tycker.