Månadsarkiv: oktober 2012

abc

ABCposter
Hittade denna på nätet. Det finns många (i mina ögon) konstiga ABC-planscher.

Denna kan jag ha åsikter på att giraff står på G. Det kanske hade passat bättre med en groda på G…
Om man vill ha en med korrekta språkljud på så gäller det att vara uppmärksam.

Men söt är den!

R-träning

En del elever som jag träffar på har svårt med rullande R.

Jag fick lära mig lite övningar av en kollega som också sa att så länge man börjar i tid och tränar regelbundet så är R-ljudet ett av de lättare att lära sig.

Här har jag försökt sammanställa en del av det jag brukar göra i en pdf. Innehållet består av material från okända källor och Kjell Staffans.

R-träning

Lycka till!

Dagens boktips….

Jag har fått en tjänst på en skola, där jag ska vara 1-2 dagar i veckan. Där hade de börjat köpa in detta material:

 

Zick Zack.

Det är ett material i svenska /Sva och har böcker som arbetar med läsning och skrivning. Jag har inte hunnit sätta mig in i allt, men hittills så verkar det bra.
För åk 5 börjar det med att prata, läsa, diskutera, skriva och analysera tidningsartiklar. Jag kom direkt på en massa idéer som jag skulle vilja komplettera materialet med.

Jag gillar när ett material är stimulerande och får mig att komma på saker att göra omkring detta. Jag vill inte att ett material tar över och blir det styrande i min undervisning. Så det ska bli intressant att sätta sig in i resten. Tyvärr har det inte kommit ut för åk 6 ännu. Men till nästa år ska det vara klart. De 6or som jag ska ha får arbeta i 5ans bok.

vårbok

Jag hittade denna på Umeå Universitets hemsida.

Vårboken. (klicka så öppnas dokumentet!)

Det var intressant och jag tycker framför allt att Joakim Isaksson som vi har haft och kommer att ha som föreläsare i nästa kurs skriver intressant kring föräldrars och elevens syn på hjälp.

Då vi i denna kursen analyserar åtgärdsprogram(ÅP) och jämför mellan skolor och kommunen ser man ofta att intentionerna är goda att få med elever och föräldrar. Men ofta blir resultatet ett färdigt förslag som läggs fram och skrivs under. Föräldrarnas syn på elevens utveckling tas sällan med. Det är viktigt att få ett deltagarperspektiv i ÅPsamtalen!

mål

Just nu är jag inne i en fas av plugg. Det är många artiklar som ska läsas i utbildningen och när de är på engelska så tar det sin lilla tid.  Det gäller ju både att förstå språket och innehållet.
Jag kan känna igen mig i de elever som har svårt att läsa.
Man tappar lätt moivationen och gör annat bara för att det är så svårt. Det gäller att sätta upp korta mål, tror jag. Att belöna sig själv om jag klarar 2 sidor. Då kan jag surfa på datorn en liten stund och sedan läsa 2 sidor till.

Jag tror att det är bra även med barnen i skolan att ha korta och nåbara mål. Att få känna att man checkar av något. Klarar att göra klart. De där som alltid är sist i matteboken och aldrig hinner med extra stencilerna för just när de kämpat sig klara med sidorna- så är det dags att ta tag i nya sidor.
Nu får jag hoppas att det är mer individualiserat än så, men när jag var liten var det sidor i boken som alla skulle göra – helst samtidigt.

Så upprätta korta, nåbara mål för att nå hela målet är dagens vidomsord! Och glöm inte att fira när helheten är klar!

 

flyt

Under måndag – onsdag har jag varit på Universitetet och insupit akademinska kunskaper. Vi har haft examination genom litteraturseminarie och fallstudiediskussioner. Det var intressant och lite pirrigt också. Då man inte vet vilken nivå det ska ligga på för att bli godkänd så är det pirrigt.
Nu tror jag att det gick bra så att jag och mina kompisar i studiegruppen är godkända.
Men nu är det bara att ta nya tag och blicka framåt till nästa träff som är om 3 veckor. Då ska den här kursen avslutas och nästa inledas under en vecka.

Vi har en hel massa uppgifter som ska lämnas in nu till andra delen av den här kursen. Det är analysering av åtgärdsprogram, litteraturseminarium, begreppstentamen, en empirsik studie med en enkät ska lämnas in och opponeras på, artiklar ska gransaks och analyseras och vi ska färdisställa vår självvärdering.

Så jag vet vad jag göra framöver. Idag har jag haft en pluggardag…och jag har haft flyt.Det känns väldigt trevligt. Jag har gjort klart ( hoppas jag) min enkät som ska lämnas ut, jag ahr skrivit syfte, bakgrund och en inledning till studien och jag har granskat det åtgärdsprogram som jag skulle göra. Så ikväll blir det nog lite slappartid också.
Man måste ju vila hjärnan lite mellan varven. Men om någon funderar på att plugga till speciallärare, så rekommenderar jag det varmt! Jag har lärt mig massor och fått nya insikter, både om mig själv och om skolverksamheten.

kalashelg

I helgen har det varit 7års kalas här i huset. Så jag har inte ägnat så mycket tid åt uppdateringar här. Men Jag har läst en hel del. Om man tycker att vetenskapsteorier är krångligt och svårt så finns det en räddning: Vetenskapsteori för nybörjare!

 

 

 

 

 

 

 

 

Den var jag och lånade på tosdag kväll och redan innan lunch på fredagen så hade jag läst ut den. Den var inte den mest djupgående kring olika teorier, men den gav vissa grundläggande baser osm jag kände var bra. Ibland är det skönt att få bekräftelse på att man förstått något rätt också.

I morgon och to m onsdag är det examineringar, fallstudier, litteraturseminarier och föreläningar som ligger på schemat. Det är 3 dagar i Umeå så nu håller jag på att packa för fullt. Det är mycket som ska med. Det känns lite tungt då jag inte känner mig helt säkert på delar av det som sak redovisas. Men det känns skoj också. Pirrigt, men skoj.
Jag uppdaterar i slutet av veckan hur det gick!

tips

Hittade denna sida med olika tips på aktiviteter som man kan göra i en klass eller grupp.

Tips på övningar att göra i klassrummet