Månadsarkiv: september 2012

samtal

Det ger så otroligt mycket att samtala med varandra. Som kollegor, kring elever eller situationer. Under min lärarstudietid blev jag kompis med en tjej. Vi bodde båda en bit utanför centralorten och pendlade med buss tillsammans varje dag. Detta skapade ett särskilt band oss emellan och vi är fortfarande bra vänner. Nu bor vi många mil ifrån varandra, men när vi väl ses eller pratar på telefon är det som vi sågs igår.

Igår var vi och hälsade på dem ( hon och hennes familj) och det är lika trevligt varje gång.

Vi kommer in på minnen och hur vi gjorde under studietiden, vi pratar om elever och arbetssituationen idag. Hon jobbar nu som halvtid fackligt och halvtid lärare med klass. Så det är intressant att höra både hur hon får det att gå ihop och aktuell information.
Vi har många minnen och behöver ibland påminna varandra om vårt ”slagord” när det gällde studietiden: enkelt är bäst. Krångla inte till saker.

Jag hoppas att alla har någon som de känner att de kan samtala med. Det är i samtalen vi lär oss av varandra.
Så glöm inte att samtala. Ensam är inte stark…tillsammans är vi starka!

vik

Idag har jag vikat i en 1a. Oj, så roligt det är. Hade nästan glömt hur skoj det är med läsinlärning och bokstavsträning.

När man har lyckan att få se glimten i ögonen och märker att poletten trillar ner…barnet förstår och kan ljuda ihop ett ord. Ett ord som tidigare bara var konstiga tecken och krumelurer…
Jag hoppas verkligen att jag får chansen att komma tillbaka och se hur utvecklingen har gått på dessa elever.

Passar på att tipsa om ett gratisprogram där man tränar lite bokstäver och ljud, Sebran heter det och du hittar det här:  http://www.wartoft.nu/program/sebran/

söndag

Idag har det blivit minimalt med pluggande, då familj och bygge av altan gått före.

Men jag har testat att kommunicera på ”plattformen” där vi ska ha våra cybermöten. Det funkade med ljud, men bild fick jag inte till. Fast det gör ju inte lika mycket.
På tisdag ska vi nog ha vårt första webbmöte. Det blir intressant.

Om man saknar idéer så här på söndagkväll så finns ju alltid tips på lektion.se!
Där kan man bli medlem och hitta en massa inspiration, allt från färdiga lektioner till en 5minuters aktivitet.

 

 

boktips på en lördagkväll

Idag har jag läst boken ”Att platsa i en skola för alla” av Eva Hjörne och Roger Säljö.

Den handlar om hur man ka nstötta elever i behov och hur man utvecklar skolan.
Eva har gjort en studie i hur ett elevhälsoteamsmöte går till. Det visade sig i hennes studie att ofta fokuseras problemet på eleven och väldigt sällan kommer förslag på förändring av skolan upp på mötena. Mötena dokumenteras sällan tillräckligt och även uppföljningarna är otillräckliga.

Mina egna tankar kring denna, mycket läsvärda bok, är hur viktigt det är att inte haka på skolkulturen på den skola där man hamnar. På samtliga skolor jag har arbetat på har ”det suttit i väggarna” hur man gör.

Det bästa efter att ha läst så mycket negativt och fått så många frågor i huvudet är att i slutet av boken finns det samtalstips. Hur Eva anser, efter sin genomförda studie och efter att ha läst in material och annan forskning, att ett lyckat elevhälsoteamsmöte ska gå till. Konkreta tips gör mig så glad. Ibland kan man bli nedstämd av allt som anses negativt i de böcker och artiklar som man läser. Så lite positiva lösningar och förslag kändes som ett bra lördags-litteratur-tips.

 

fredagsmys

Så var det fredagkväll och dags för lite mys i soffan med barnen.
Imorrn är min 7årings favvorprogram just nu: Fem myror!
Ni kommer väl ihåg alfabetslåten?!

Annars får ni kolla in den här! Alfabetslåten
nostalgi på hög nivå, och samtidigt pedagogiskt! underbart

Trevlig fredagkväll!

bilmatte

Ett tips på en additionsövning som kanske kan intressera biltokiga elever.

Bilmatte pernilla

 

fallstudier

Idag är jag hemma med en febrig dotter. Jag har läst lite kring våra olika fallbeskrivningar. Vi ska vid nästa träff ha ett fallseminarium då vi i vår lilla grupp har ”ett dilemmaperspektiv” på fallen och åtgärderna.

Det är lite klurigt, men samtidigt intressant. Det ska bli intressant att se vad de andra i gruppen kommit fram till och hur vi tillsammans kan lösa detta. För är det något som jag tror stenhårt på inom pedagogiken är det samarbete och att man kan hjälpas åt. Att var och en sitter med ”sin klass” känns väldigt gammeldags och inaktuellt. För att få till en bra miljö och kunna ha en chans att nå alla eleverna behövs det att man hjälps åt i vardagen.

 

 

språklek

Här kommer tips på 3 språklekar som jag gjorde i en kurs 2009.
De skulle gå ut på att träna språkljud.
ö1b fonologiska lekar 3 st

 

 

tankar

Har idag läst halva Bengt Perssons bok om elevers olikheter.

Det som slår mig är att speciallärare är egentligen ett utdöende yrke. Vi borde finnas på UNESCOs lista för utrotningshotade arter. Eller egentligen ska vi utrota oss själva. Enligt Persson, som har ett kritiskt perspektiv på sin undervisning, ska specialläraren inte ha den funktion som den har idag. Det kan jag väl hålla med om kan vara bra. Man ska inte exkludera elever och skicka ut dem till ”lilla gruppen” utan istället se vad som går att ändra inom klassrummet och i skolmiljön.
Med mina erfarenheter så går detta att genomföra till stora delar, om alla är med på det. Men för vissa elever bara går det inte. Då kommer mina tanke. vad är mer exkluderande.  Att få ett utbrott i klassrummet och kompisasrna kanske tycker man är knäpp eller att gå ifrån och få utbrottet där bara en speciallärare ser en?!

pluggtider

Jag håller på att studera till Speciallärare med inriktning mot svenska. Det är en 90 poängs utbildning i Umeå. Under tiden jag läser tänker jag lägga in lite funderingar, tips och trix här på sidan. Både för föräldrar, andra pedagoger och mig själv. Det är mycket enklare om man har det samlat på en sida.

Idag är planen att läsa Bengt Perssons Elevers olikheter och specialpedagogiska kunskaper.  Jag hoppas den är lätt att läsa. Den ingår i en uppgift kring specialpedagogik och politik där vi ska läsa artiklar och böcker och sedan ha ett litteraturseminarium.